Strategian viestintä & muutosviestintä

Strategia ei elä PowerPointissa, vaan ihmisten ymmärryksessä ja arjessa.
Strategian viestinnän tehtävä on tehdä strategiasta ymmärrettävä, muistettava ja toimintaan ohjaava.

Hyväkään strategia ei kanna, jos sitä ei ymmärretä. Muutos taas harvoin epäonnistuu itse muutoksen takia – vaan siksi, että ihmiset jäävät epävarmuuden kanssa yksin.

Strategian ja muutosviestinnän tehtävä on tehdä suunnasta ymmärrettävä, muutoksesta hallittava ja viestinnästä johdonmukaista koko matkan ajan.

Autan organisaatioita sanoittamaan strategian ja muutokset tavalla, joka tukee johtamista, vähentää hämmennystä ja rakentaa luottamusta. Kyse ei ole pelkästä viestinnän aikataulusta, vaan merkityksen rakentamisesta.

Strategian ja muutosviestintä sisältää esimerkiksi:

  • Strategian ydinviestin ja valintojen kirkastamisen

  • Strategian kääntämisen arjen kielelle eri kohderyhmille

  • Muutoksen tarkoituksen ja merkityksen sanoittamisen

  • Viestinnän roolin määrittelyn muutoksen eri vaiheissa

  • Johdon ja esihenkilöiden viestinnän sparrauksen

  • Epävarmuuden, vastarinnan ja huhujen käsittelyn viestinnän keinoin

Hyvä strategia- ja muutosviestintä ei poista vaikeita tunteita, mutta se tekee suunnasta näkyvän ja keskustelusta mahdollisen.

Kiinnostuitko?

Laita viestiä, niin jutellaan lisää